Svešvaloda II (angļu valoda) 

Angļu valoda 2


LATE’s Curriculum for Year 12 is designed in thematic blocks and enables teachers to achieve the learning outcomes and goals defined in the standard, by using modern, internationally recognized and tested advanced level foreign language teaching materials, developed by experts in the field of English as a foreign language from Pearson, Oxford University Press, Express Publishing, National Geographic Learning and Macmillan. Teachers can add appropriate literature to match the interests and future needs of students.

You can read the curriculum here.

We appreciate your expertise and if you have any useful links/ideas/materials to add, please fill in this form, which will be revised once in 7-10 days and the useful ideas will added to the Curriculum.

The form for your suggested ideas/improvements is here: https://ej.uz/ieteikumi_svešvalodaii


We would like to express our gratitude to the team of teachers who actively participated in the development of the LATE Advanced level (SvešvalodaII) Curriculum, special thanks to Rita Skara-Mincāne, Lāsma Ēķe, Inguna Kalniņa, Dagnija Deimante, Daiga Brasliņa, Inguna Melne, Ilze Dukure, Iveta Glužģe, Karīna Dūne, Marta Žagare and Inga Linde.


Background


Aptauja par padziļinātā kursa programmas izvēli vispārējai vidējai izglītībai Svešvaloda II (angļu valoda)

Update

We would like to inform you that today LATE received an official reply from the Ministry of Education and Science to the letter sent on 30th June about the advanced level curriculum. Please find it here.

We are grateful to the Ministry of Education and Science, National Centre for Education and the project that the communication has started. However, it is a pity that the professionalism of the teachers of English in Latvia is doubted and underestimated, and that the authors of the letter know so little about LATE’s conferences, as there have been a lot of seminars and workshops devoted to the use of literature by Express Publishing, OUP, Pearson, US Embassy and our local presenters.

For the third year, in cooperation with Pearson, LATE is working on the Reading Circle project for the 3rd, 6th, 7th and 8th formers, where students have the chance to read 8 books a year at the elementary level and 6 books a year at a primary level, In addition, we are aware that teachers do integrate literature in the English lessons.

Due to the wish expressed by many teachers of English, we are starting work on designing an advanced level curriculum. In September, a smaller work-group will work out the initial draft. We are looking forward to fruitful cooperation with the National Centre for Education and on 15th October we are having a Zoom meeting with Rita Kursite and Pavels Pestovs about the requirements that will have to be completed to be admitted to the higher level examination (see Point 6 in the letter received today).

We do know that there are a lot of professional LATE teachers and, as soon as the initial draft is worked out, we would like to ask for your opinion and to discuss it in your schools, municipalities and give suggestions and recommendations for its development and improvement.


Aptauja par padziļinātā kursa programmas izvēli vispārējai vidējai izglītībai Svešvaloda II (angļu valoda)

Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijā ir vērsušie vairāki angļu valodas skolotāji ar ierosinājumu veidot alternatīvu padziļinātā kursa programmu vispārējai vidējai izglītībai Svešvaloda II (angļu valoda).

Lai apzinātu skolotāju programmas izvēli, lūdzu izteikt viedokli aizpildot anketu.


Vēstule par padziļinātā kursa programmas paraugu Svešvaloda II

Vēstule skatāma šeit.

Latvijā ir ļoti daudz profesionālu, un kvalitatīvi strādāt gribošu un varošu pedagogu, kas ir par pārdomātām un pamatotām pārmaiņām izglītības sistēmā. Pašreiz daudzi angļu valodas skolotāji ir nobažījušies par to, kā realizēt šo darbu ar padziļinātā kursa programmas paraugu vispārējai vidējai izglītībai Svešvaloda II un kādam eksāmenam skolēnus gatavot.

Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijā (LAVSA) ir griezušies vairāki skolotāji, minot faktu, ka ir mēģinājuši komunicēt par šiem jautājumiem ar projekta “Skola2030” pārstāvjiem. Diemžēl komunikācija nav izdevusies un nevis ved uz risinājumu meklēšanu, bet parasti beidzas ar nepamatotiem argumentiem, skolu un skolotāju profesionalitātes apšaubīšanu.

Latvijas angļu valodas skolotāji ir sagatavojuši ieteikumu vēstuli un lūdz organizēt kopīgu projekta “Skola2030, VISC, IZM un Saeimas Izglītības komisijas pārstāvju tikšanos ar Latvijas Angļu valodas skolotāju asociācijas pārstāvjiem un metodisko apvienību vadītājiem.

Lūgums rūpīgi izlasīt sagatavoto vēstuli un izteikt savu viedokli aizpildot anketu.

Lūgums maksimāli dalīties ar šo informāciju, jo lielāka daļa skolotāju pašreiz jau ir atvaļinājumā, lai varam apzināt skolotāju viedokli.

Paldies jau iepriekš un lai mums visiem izdodas!